Опасните транс-мазнини

Опасните транс-мазнини

Съзнателните потребители, т.е. онези от вас, които знаят състава на хранителните продукти и четат информацията на опаковките със сигурност са се натъквали на определението „транс-мазнини“. Представяме ви какво се крие зад това определение и как до какво води консумирането им

Добри мазнини, лоши мазнини

В правилното меню на човека 25-30% от енергията, която си набавяме чрез храната трябва да идва от мазнините. Качеството им обаче е също толкова важно, колкото и количеството им. Най-здравословни и най-препоръчвани са мононенаситените мастни киселини (които се съдържат в ядките, маслата, които се правят на тяхна база, в рапичното олио, авокадото и маслините) и полиненаситените мастни киселини (които се съдържат в рибите, орехите, слънчогледовите семки, растителните масла и сусама). Можем да консумираме също така наситени мазнини (масло, сирена, месо, местни продукти, пълномаслено мляко, кокосови орехи, палмово масло, сладкиши, мазнини за печене), но тях трябва силно да ограничаваме.
 

Мазнините „транс“ – основни характеристики

Транс-мазнините са мазнини с растителен произход, които са променени на ниво молекули чрез добавяне на водород. На практика това означава, че са били изсушени. Но тази промяна носи сериозни последици за правилното функциониране на човешкия организъм.
 

Внимание! Опасно!

Резултатите от много изследвания и научни публикации показват голямата вреда на транс-мазнините. На пример учените от Университета в Харвард открили, че една дори само една порция пържени картофки, т.е. около 7 грама мазнини, приемана ежедневно увеличава риска от сърдечни заболявания с 50%. Подобни цифри се отнасят също така за заболяванията от диабет. Освен това продължават изследванията (към настоящия момент), потвърждаващи връзката между раковите заболявания и консумацията на транс-мазнини. Французойката Франсоа Клавел – Чапелон твърди, че рискът от рак на гърдата при жени, консумиращи транс-мазнини е два пъти по-голям. Диетолозите по целия свят едногласно съветват да не се консумират тези мазнини.

Транс-мазнините ще намерим в следните продукти:

  • някои мазнини за пържене и мазане, в маргарина,

  • крекерите, бисквитите, чипсовете, сладкишите с пълнеж,

  • някои зърнени закуски, хрупкаво мюсли,

  • майонезата,

  • сметаната за кафе на прах

  • продуктите, пържени в постоянно подгрявана мазнина (пържените картофи, поничките, мекиците)