Пристрастяването към сладкото – как да го победим?

Пристрастяването към сладкото – как да го победим?

Сладкишите – правят почивката ни по-приятна, те са ни съюзници в тъжните моменти, разнообразяват времето, прекарано с близките. Тогава как да се освободим от нещо, което е толкова вкусно и ни носи толкова усмивки?

Хапването на сладки неща ни носи удоволствие, затова посягаме към тях. Всеки ден. Тогава с хумуристичен тон казваме, че сме пристрастени към сладкото. Всъщност такова пристрастяване наистина съществува, макар в сравнение с пристрастяването към алкохола или наркотиците да изглежда много тривиално. Това е погрешно.

Вездесъщата захар

Сладкишите, от гледна точка на съдържащата се в тях захар, застрашават живота ни. Въпреки че в един момент да си хапнем едно десертче ни дарява с удоволствие и ни оправя настроението, то в по-далечна перспектива влияе деструктивно върху организма ни. Още по-лошото е обаче, че захарта е навсякъде. Съдържа се в много от готовите продукти, преработените храни, сосовете, напитките и закуските. Въпреки че хапваме от време на време, но не се ограничаваме в количеството, това е лошо за нас. Трябва да ограничим значително приема на захар, а преди всичко да спрем да ядем сладки неща всеки ден. Това, разбира се, не е лесно, имайки предвид, че вече ни е станало навик.

За помощ при ограничаването на сладкишите можем да се обърнем към плодовете и свежите сокове. Вместо захар, за да подсладим напитките (и не само!) можем със същия успех да използваме добър мед или стевия. Сладкишите от магазина е добре да бъдат заменени с домашни. Ако решим да хапнем шоколад, то нека да е черен, с възможно най-голямо количество какао. Четете етикетите, когато пазарувате – знаейки какво се съдържа в отделните продукти ще ни помогне да купуваме по-разумно и по-здравословно.

Когато сладкишите са по-силни от теб

За пристрастяване можем да говорим тогава, когато стимулантите пречат на ежедневното ни функциониране, но въпреки това продължаваме да ги приемаме. Не сме в състояние да владем ситуацията, а обратното – нуждата да направим нещо, в този случай да хапнем нещо сладко, е по-силно от волята ни и здравия разум.

Такива пристрастявания трябва да обсъдим със специалист. Терапията тук е също толкова важна, колкото при другите вредни навици, въпреки че за пристрастяване към сладки неща или захар се говори по-рядко, отколкото за алкохолизъм, тютюнопушене или работохолизъм. За да преминем към по-здравословно хранене ще ни помогне диетологът.