Просената каша добра за всичко

Просената каша добра за всичко

Популярността на просената каша непрекъснато расте. Макар и забравен до преди няколко години дар на природата, днес просената каша е основен елемент на здравословната диета, например от алкалната, прочистващата, основно меню при спортистите и децата.

Първа сред кашите

Просената каша е богата на витамини от група B, мед, силиций, желязо, калий, фосфор и калций. Благодарение на силициевия диоксид укрепва ставите, а също така косата, кожата и ноктите. Тъй като съдържа и витамин Е, е добре да я включим към диетата си, ако имаме проблем със слабата коса или кожата ни не е в добро състояние. Има антивирусно действие, тъй като премахва прекалената влага от организма, а по този начин ограничава отделянето на секрет по време на въпалителни процеси ( на пример на горните дихателни пътища). Подпомага функционирането на стомашно-чревния тракт, бъбреците и черния дроб. Тя лесно се усвоява от организма, като по този начин се превръща в добър източник на енергия и затова се препоръчва на спортистите. Физически активните хора я консумират заради голямото количество на вече споменатия силиций, който влияе положително върху метаболизма. По тази причина не трябва да се отказват от нея хората, които са на диета, въпреки че кашата има доста калории и среден гликемичен индекс.

Важно е да се отбелези, че просото създава алкална среда, с което се отличава от другите видове каши, с изключение на елдата. Благодарение на това тя е една от основните храни при алкалните диети, които имат за цел да върнат в организма киселинно-алкалния баланс. Високата киселинност в организма е причина за много проблеми като постоянната умора, влошения вид на кожата, нервност, забавен метаболизъм, болки в мускулите и костите.

Модата на просената каша се засили, когато започнахме да обръщаме повече внимание на глутена. Просената каша се приготвя от олющени и полирани зърна. Тъй като не съдържа глутен, просената каша е добра храна за децата, които страдата от целиакия.

Сготви я както искаш

Едно от най-големите предимства на просената каша е нейната универсалност. Може да се яде с всичко и по всяко време на деня. За закуска може да се яде с плодове, мюсли, ядки или като съставка за млечна супа. За обяд и за вечеря кашата може да се сервира с месо или зеленчуци. Също така може да е съставна част от вегетариански кюфтета, а в доматената супа може да замести фидето. От просената каша може да се направят дори палачинки или лека панировка за место. Тя е страхотна съставка от всякакви плънки или запеканки. Често се добавя към нея коркума, къри, кориандър и други зеленчукови подправки. Като цяло просото има лек горчив привкус, затова за да го премахнем трябва да сложим кашата във вряща вода преди основното й варене.